11 komentárov

  1. [email protected]  - dňa 04. 05. 2022 o 21:01

    Neviem si predstaviť ako si na hocijakom slovenskom sídlisku väčšina obyvateľov v noci nabíja elektromobil. Odkiaľ? Kadiaľ budeme chodiť? Aké siete budú potrebné aby to utiahli? Nie som odborník a možno mám aj slabú predstavivosť, ale elektrobil je ako náhrada za palivové motory krok vedľa. Kým ich je pár, je to v pohode. Ale že vy elektromobily úplne vytlačili spaľovacie motory mi príde zatiaľ ako utópia.

    • Palika  - dňa 04. 05. 2022 o 21:50

      Pred 100 rokmi si mnohí nevedeli predstaviť, že celý svet raz bude prekáblovaný, každý bude svietiť elektrinou a na petrolejky si už nikto nespomenie. Pred 30 rokmi slávny Kodak neuveril, že digitálna fotografia raz nahradí klasický film – a bolo im to osudné. (A prvé digi fotky boli naozaj hrozné, záznam na 1.44 MB disketu …)

      Je pravda, že nová technológia musí presvedčiť ľudí, trhy, nedá sa to pretláčať ideológiou. E-autá majú handicap: malý dojazd, pomalé nabíjanie a hlavne cena. Sú ale aj výhody. Pracuje sa na tom, ako kedysi na digitálnej fotografii. Keď sa to raz prevalí, pôjde to už rýchlo aj bez zeleného náteru.

  2. Palika  - dňa 04. 05. 2022 o 17:32

    Dobrý deň,

    musím sa trochu zastať elektromobilov, aj keď mnohé zelené hurá-podniky nemusím. Treba sa ale pozrieť trochu viac do budúcnosti. Najmä my v Európe máme ropy a plynu málo, musíme ich dovážať – a je jedno, či z Ruska alebo od iných momentálne spriatelenejších krajín; nakoniec, ani ich svetové zásoby nie sú bezodné. Bezprostredná výhoda elektromobilu je, že natankujeme z čohokoľvek; elektrina je univerzálny energonosič. Je fakt, že momentálne vyrábaná elektrina je z veľkej časti ne-zelená, no dá sa predpokladať, že časom sa ten mix môže meniť, takže prevádzka e-áut sa stane zelenšou (na rozdiel od benziňákov/nafťákov).

    Predpokladám, že nedostatok fosílnych palív v EU bude nakoniec viesť ku kombinácii jadrovej energetiky (ako chrbtice systému, podľa mňa je to zelená technológia) a obnoviteľných zdrojov. Problémom je vyrovnávanie variability solárnej/veternej energie; zatiaľ jediný naozaj efektívny veľkokapacitný akumulátor energie sú vodné prečerpávačky. Ak by sme mali milióny

    • Palika  - dňa 04. 05. 2022 o 17:43

      … elektromobilov, mohli by slúžiť ako významné úložisko energie (trebárs nabíjať autá pri prebytku solárnej/veternej energie – a mohlo by to fungovať aj naopak, z auta napájať domácnosť; minimálna kapacita akumulátora, cca 30kWh stačí domácnosti aj na týždeň). Ten systém sa nedá budovať z večera do rána, ale treba to postupne s rozumom rozvíjať.

      Ďalej – neviem, aké batérie sa hodnotili, lebo napr. LiFePO4 majú životnosť rádove vyššiu ako Li-ion (ale majú menšiu hustotu energie). Celkovo je to celé vo vývoji a veci sa zlepšujú. Myslím, že všetky hodnotenia treba brať s rezervou, lebo dosť závisí od „metriky“, akú váhu v hodnotení majú jednotlivé prvky.

  3. DD  - dňa 04. 05. 2022 o 15:57

    Že by následky zelenej politiky?:
    https://ecori.org/sewage-sludge-repackaged-as-garden-fertilizer-tests-positive-for-toxic-chemicals/

  4. Liptak  - dňa 04. 05. 2022 o 13:27

    Ej hor sa sveta proletári, ej hor sa rozumom morení…

  5. Helena Marková  - dňa 04. 05. 2022 o 13:22

    A takýto blázni vedú EÚ. To je naozaj ako keď slepý vedie hluchého.

  6. Mates  - dňa 04. 05. 2022 o 12:07

    Jediná environmentálna výhoda elektromobilu je, že výfukové plyny koncentruje na miesta výroby elektrickej energie namiesto miest a obcí.

  7. halo  - dňa 04. 05. 2022 o 11:54

    no s tymi syntetickymi palivami by ma zaujmala cena a efektivnost, predpokladam, ze prve bude podstatne drahsie

    • Mário  - dňa 04. 05. 2022 o 14:56

      presne tú istú otázku som si položil aj ja a hneď prvý článok čo som našiel hovorí že to nie je bohviečo – https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/615727-t-e-synteticke-paliva-su-spinave-prehrali-uz-davno/

  8. tilijačik  - dňa 04. 05. 2022 o 11:19

    Dobré ráno!
    Automobilky vynaložili miliardy eur na príkaz “zhora” a zo zaťatými zubami sa za pár rokov dostali až na štartovaciu čiaru…
    Veď normálnym to bolo jasné od začiatku…

Diskusie sú otvorené len predplatiteľom.
Predplaťte si nás tu  alebo sa prihláste.