34 komentárov

  1. Cigorka  - dňa 13. 04. 2022 o 21:04

    28 percent ? Neverím. Bez výcviku, s biednou fyzickou kondíciou…obliecť si uniformu naozaj nestačí, tá z nikoho vojaka neurobí . Samotná otázka mi príde hlúpa ; ak by vypukla vojna, je už na všetko neskoro. Iba ak by bola gombíková 🙂

  2. Martin  - dňa 13. 04. 2022 o 20:53

    Pre Milana- súhlasím s Vašimi odkazmi. Ale bavíme sa v rovine, ak budeme napadnutý či sme ochotní sa brániť. Z vašimi argumentami súhlasím či už z encikliki, alebo KKC. Stále tam je priestor za určitých podmienok na bránenie sa, nie na agresiu. A v diskusii sa rieši otázka ochoty brániť sa voči nespravodlivej agresii, či sa mýlim?

    • Milan  - dňa 13. 04. 2022 o 21:47

      @Martin:

      No, ja som si myslel, že sa bavíme v rovine toho, či je alebo „nie je obrana vlasti proti náuke Cirkvi, a či stačí prečítať katechizmus katolíckej Cirkvi. Poprípade siahnuť po dielach sv. Augustína, Tomáša Akvinského, oni tieto otázky tiež riešili“ – Marek dňa 13. 04. 2022 o 20:06.

      A tam s vami nesúhlasím, pričom sa odvolávam nielen na KKC 2609, ale aj na Sv. Otca Františka, ktorý si vo svojej encyklike dovolí v danej téme nesúhlasiť dokonca aj s postojom sv. Augustína z prelomu 4. a 5. storočia.

      Obrana voči agresii takým spôsobom, že konflikt eskaluje, namiesto toho, aby ho tlmila, nie je totiž určite v súlade s KKC a už vôbec nie s tým, čo hovorí Sv. Otec.

    • Martin  - dňa 13. 04. 2022 o 22:19

      Pre Milana-, som neobratny vo formulácii argumentov.
      Snažil som sa uviesť argumenty pre morálny základ pre obranu pred agresorom. Nemyslel som len terajšiu vojnu na ukrajine. Nie je to jednoduché veď to riešili už pred stáročiami ako vieme obaja.
      Problém vidím v pretaveni argumentov v skutočnost, kedy sa brániť- vyhodnotenie aktuálnej situácie. Možno Vás zle chápem, mne z Vašich komentárov vyplýva, že sa v reálnej situácii ako krajina nemáme braniť vôbec. Čo vo Vami citovaných zdrojoch ja nevidím.

    • Milan  - dňa 13. 04. 2022 o 23:11

      @Martin: Ale argumenty pre morálny základ pre obranu pred agresorom sú predsa stanovené aj v KKC, na ktorý ste sa odvolávali. O.i. sa tam píše nasledovné:

      „aby použitie zbraní nemalo za následok väčšie zlá a neporiadky, ako je zlo, ktoré sa má odstrániť. Pri hodnotení tejto podmienky veľmi zaváži sila moderných prostriedkov ničenia.“

      Prečo Sv. Otec v prípade konfliktu na Ukrajine hovorí, že ani zbrane ani sankcie mier na Ukrajinu neprinesú? Prečo hovorí o nezmyselnosti vztyčovania vlajok na hŕbe kameňov? Prečo sa vo svojej encyklike – ako som ho citoval – odpútal od učenia sv. Augustína zo 4. storočia?

      Ste si istý, že pokračovaním vojny, ktorej výsledkom bude nevyhnutne rozšírenie hladomorovej zóny v Afrike, zhoršovanie a devastovanie životných podmienok pre viac ako pol miliardu Európanov s možnými sociálnymi nepokojmi, či dokonca možnosť svetového konfliktu s jadrovým vyvrcholením, nebudú dosiahnuté väčšie zlá a neporiadky, ako zlo, ktoré sa má odstrániť?

    • Martin  - dňa 13. 04. 2022 o 23:22

      Pre Milana-🙂, tak už som Vás pochopil, súhlasím s Vami, ja som teraz neriešil explicitne vojnu na Ukrajine, ale prípadnú obranu Slovenska. Nie som za sankcie, ani zbrane, lebo nenávisťou, vojnu(čo je pre mňa zhmotnena nenávisť) neodstaniš. Išlo mi o to prečo by sme sa mi ako krajina nemali za určitých okolností brániť, chcel som svojmu tvrdeniu dať aj určitý morálny zaklad. Sekundárne dôsledky vojny sú mi tiež známe, obávam sa, že povedú k ďalším konfliktom.

    • Milan  - dňa 13. 04. 2022 o 23:32

      @Martin Súhlasím s právom na obranu „za určitých okolností“. Dôležité sú samozrejme vždy práve tie okolnosti. Obrana eskaláciou nie je obrana, ale eskalácia. Príklad: „Budeme sa brániť do posledného muža, a to aj za cenu vyvolania svetovej vojny.“

  3. gotroch  - dňa 13. 04. 2022 o 20:36

    Myslím si že nejestvuje morálna povinnosť zabíjať. Ja viem, takéto tvrdenie sa hodí tým, ktorí sa boja. Hoci použité ako výhovorka zo strachu, predsa to nič nemení na jeho pravdivosti.
    .
    Dúfam, že raz bude spoločnosť natoľko technologicky (počítačovo) vyspelá, že po vzájomných kontrolách stavu, počtu a druhu zbaví sa vojna nasimuluje na počítači a ten kto v simulácii prehrá sa naozaj vzdá a nebude bojovať, že simulácii sa bude dať spoľahlivo veriť. A teda žiadne zabíjanie…

  4. Romata  - dňa 13. 04. 2022 o 20:29

    Podla prieskumu bojovat by sli ( odhliadnuc na 60+ ktori by boli mimo mobilizacie) hlavne privrzenci Nato a zapadnej orientacie. …
    Cest vynimkam.
    Neviem si predstavit nejakych klavesnicovych ocopikovanych priteplenych „bojovnikov“ ako hladaju ajfonovu pripojku na nabijacku v zakopoch…

    • Kamen  - dňa 14. 04. 2022 o 08:04

      by si sa cudoval ale tito chlapi sa o seba staraju castokrat 100x viac ako kotlebovci co kazdy piatok do seba vleju liter borovicky a v 26ke uz si kvoli pupku nedovidia na *****

  5. fatima  - dňa 13. 04. 2022 o 20:14

    Neklamte a netárajte. Ja som presvedčený, že za Slovensko by dnes nešlo bojovať ani 100 osôb. Po prvé preto, že na to aby si išiel bojovať musíš byť chlap. A to je prvý problém. Je na Slovensku dnes aspoň 100 chlapov. Veľmi pochybujem. A druhý problém je ten hlavný. Kto bude dnes bojovať a chrániť majetky milionárov, banky cudzích mocností a firmy pre ktoré sme len otroci.
    Takže za koho a prečo by mali ísť slováci bojovať. Za bideta, NATO, lajnovú, či eu, korčoka, hegera …………. veroničku a iných trapkov ? Ako hovoria vyhodňare. Še špametajce a nehutorce také ………..

  6. Martin  - dňa 13. 04. 2022 o 20:06

    Pre Mareka- obrana vlasti nie je proti nauke Cirkvi, stačí prečítať katechizmus katolíckej Cirkvi.
    Poprípade siahnuť po dielach sv. Augustína, Tomáša Akvinskeho, oni tieto otázky tiež riešili.
    No od začiatku konfliktu v mojom okolí (medicínske prostredie), väčšina mala názor, že by balila kufre. Bolo mi z toho smutno. Netúžim nikoho zabíjať, len si myslím, že to vyjadruje vzťah k domovine a ľuďom navzájom.
    Atomizacia spoločnosti, alebo starať sa len o seba je tiež jeden z dôvodov, prečo je naša krajina taká zubožena.
    Treba sa hlavne modliť za obrátenie každého človeka, pokoj na Ukrajine a všade kde vládne nenávisť.

    • Milan  - dňa 13. 04. 2022 o 20:38

      @Martin:

      No, Sv. Otec František sa vzhľadom na to, že žijeme v dobe ZHN, vo svojej encyklike Fratelli tutti na margo sv. Augustína vyjadril nasledovne:

      „Aj svätý Augustín, ktorý rozpracoval myšlienku o „spravodlivej vojne“, ktorú už dnes neobhajujeme, povedal, že „privodiť smrť vojne prostredníctvom slova a dosiahnuť, získať mier pokojom, a nie vojnou, je väčšia sláva než privodiť ju ľuďom mečom““.

      A to predtým uviedol nasledovné:

      240 Kľúčové je, že rozvojom nukleárnych, chemických a biologických zbraní i enormnými a narastajúcimi možnosťami, ktoré ponúkajú nové technológie, sa vojne dala nekontrolovateľná deštrukčná, ničivá sila, ktorá zasahuje mnohých nevinných civilov.

      241 Preto už nemôžeme myslieť na vojnu ako na riešenie, lebo riziká budú pravdepodobne vždy väčšie než hypotetická užitočnosť, ktorá sa jej pripisuje. Vzhľadom na túto skutočnosť je dnes omnoho ťažšie podporiť racionálne kritériá, ktoré dozreli v iných storočiach, aby sme hovorili o možnej „spravodlivej vojne“.

    • Milan  - dňa 13. 04. 2022 o 20:41

      A ešte k tomu katechizmu, konkrétne KKC 2609:

      „Dôsledne treba vziať do úvahy podmienky oprávnenej obrany vojenskou silou. Takéto rozhodnutie pre svoju závažnosť podlieha prísnym podmienkam morálnej oprávnenosti. Vyžaduje sa, a to súčasne (je tam viac vecí, ale platí aj táto):

      – aby použitie zbraní nemalo za následok väčšie zlá a neporiadky, ako je zlo, ktoré sa má odstrániť. Pri hodnotení tejto podmienky veľmi zaváži sila moderných prostriedkov ničenia.“

    • Marek  - dňa 13. 04. 2022 o 20:56

      Z mnohým čo napísal Milan súhlasím. Ale odhliadnuc od súčasným ničivých možností zbraní, akékoľvek násilie násilím nevyriešite, či je to v individuálnom živote, alebo vo fungovaní spoločnosti. Príkladov je neúrekom, všetky…. izmi sú len produktom, tejto nekončiacej nenávisti a strachu. Toto je však pomerne náročná téma. Pokiaľ budete mať chuť a odvahu, prečítajte si od Tolstoja „Zákon násilia a zákon lásky“, tam je veľa o tejto téme vypovedané.

    • Milada  - dňa 14. 04. 2022 o 05:42

      Ja by som sa chcela poďakovať Milanovi a Marekovi za ich myšlienky aj informácie vyslovené v tomto vlákne. Mám na riešenie vojny na Ukrajine -a vôbec akýchkoľvek konfliktov, vrátane osobných- rovnaký názor, ako oni (a Sv. Otec). Tak nejako mi to vyplýva aj z toho, čo čítam vo Sv. Písme, ktoré zachytáva odkaz Pána. Ešte raz vďaka za to, že niekto tému vníma rovnako ako ja. Som sklamaná z toho, že väčšina diskutérov z Postoja má ľudí ako Marek, Milan, či ja za ruských trollov a rozumie Sv. Písmu ináč a hlavne tak, že problémy treba riešiť buď ignoráciou problémového blížneho alebo silou, v prípade vojny na Ukrajine iba tou vojenskou a žiadným iným spôsobom.

  7. majo  - dňa 13. 04. 2022 o 19:55

    Motivacia na vojnu aj genocidu je pocit krivdy. Nemci pre 2.sv. vojnou museli platit obrovske peniaze za prehratu 1.sv. vojnu. Zidia sa preslavili zdieranim obycajnych ludi, skratka ako penaznici a obchodnici to vedeli. Dnes su ukrajinci v kuse burcovany mediamia, rusi su vykreslovany ukrajinskymi aj anglosaskymi politikmi ako prasata. Nehovorim ze sa nestavaju zlociny, ale keby Putin nasadit zbrane bez ohladu na civilistov, tak by bolo 10 krat viac mrtvych a dobity Kijev a pol Ukrajiny. Spomente si na koniec 2.sv. vojny. Americke atomove zbrane v Japonsku a kobercove bombardovanie celych nemeckych miest hrdismym briyom Churchilom

  8. gzr  - dňa 13. 04. 2022 o 18:55

    Ďakujem za normálnu diskusiu a vyslovenie názorov, nad ktorými má zmysel popremýšľat… Veľmi rád som si ich prečítal. A to myslím naozaj úprimne. Balzam na dušu

  9. Peto  - dňa 13. 04. 2022 o 18:21

    Pri Covide to bolo podobne. V ankete bolo viac ludi za povinne ockovanie zdravotnikov ako bolo samotnych ockovancov. Ked ide o druhych, tak je to take lahke.
    Aj tu vela klavesnicovych bojovnikov podporuje boj Ukrajiny (to znamena aj vseobecnu mobilizaciu 19+ rocnych chlapcov, ktori by radi nebojovali, ale nemozu odist) a pritom by sami bojovat samozrejme nechceli.

  10. Du bist was du isst  - dňa 13. 04. 2022 o 18:12

    Na základe tohto článku práve premýšľam nad tým, čo je na tejto krajine také výnimočné, aby to človeku stálo za zobratie zbrane do rúk pri obrane „vlasti“. Akosi na nič neprichádzam. Žeby naša vyspelá politická reprezentácia a jej hodnotový rebríček? Či excelentná zdravotná a sociálna starostlivosť? Priemysel? Školstvo? Verejné financie, služby, či verejná správa? Bezpečnosť? Tento štátny útvar občanom nedáva veľa dôvodov na hrdosť k príslušnosti a už vôbec nie k jeho obrane. Na čele prezidentka, ktorá „nerozumie krajine“, v ktorej žije, vláda, každú chvíľu klamúca, segregujúca a urážajúca občanov, opozícia, ktorá kradla a klamala doteraz a nad tým smrad falše, biedy a zmaru…
    Kto príčetný by za toto panoptikum chcel ísť bojovať? Však preto tu snáď máme profesionálnu armádu, geniálneho ministra a najlepších spojencov na svete. Snáď by mohlo stačiť, že nás tento štát odiera na daniach, za čo nám občanom na oplátku ponúka veľmi málo. Prečo by sme mali chcieť zaň ešte aj skapať?

    • Marek  - dňa 13. 04. 2022 o 18:47

      Skutočne výstižné……preto má celkom zaráža, že niekto bojuje za ešte horšie krajiny, názory….a úplne bez dôvodu sa stáva vrahom alebo obeťou.

    • Jolana Čuláková  - dňa 13. 04. 2022 o 19:16

      Ešte šťastie, že som žena, takže ma to nemusí trápiť. Stačí, keď sa vopchám niekde na pomoc v nemocnici a je vybavené…
      Čo sa týka otázky, prečo by som mala ísť „bojovať“ alebo prečo by mal ísť bojovať môj muž, nuž asi keď ma budú vojaci znásilňovať, môžem sa nad tým hlbšie zamyslieť…

    • Juraj  - dňa 13. 04. 2022 o 23:45

      So vsetkym s Vami suhlasim,ale predsa by som doplnil 1 dovod preco bojovat. A sice ten pocit, ked vyhrame MS v hokeji alebo ked citame Mor ho! – vtedy konecne raz citime ze sme Slovaci. Ak toto stratime, tak je uz naozaj jedno kde clovek zije a kym je. Ja som hrdy na to ze som Slovak (a niesom ziaden hnedy kotlebovec) a bojovat sa mi nechce, ale mam to tu rad, a ak mi to sem pride niekto rozvracat,nech si ma nezela.

  11. Tmmy_A  - dňa 13. 04. 2022 o 16:45

    No ja by som urcite nebojoval. Ja som tuto krajinu nechcel a pri deleni CSFR sa ma nikto nepytal.

    • Jolana Čuláková  - dňa 13. 04. 2022 o 19:18

      Otázkou bude, keď ti budú zabíjať mamu, sestru, brata, či sa na to budeš iba pozerať alebo začneš bojovať.
      Celý prieskum je totiž postavený zle, keďže sa to pýtajú ľudí v čase, keď je na Slovensku mier. To sa teraz môžu inak robiť ramená…

    • Miroslav  - dňa 14. 04. 2022 o 06:42

      Tak ale proti Rusom by ste snáď guľami nešetril, či ako ? Veď je to predsa ríša Zla, ako celý čas tvrdíte…

  12. zberateľ  - dňa 13. 04. 2022 o 16:06

    Slovensko nebude mať s náborom problém. Má dostatok národovcov, ktorí ochotne položia život za vlasť. Napr. Fatima, volk, Mengistu, Jozef z NZ, a iste veľa ďalších do pár sekúnd si oblečú uniformu.

    • Marek  - dňa 13. 04. 2022 o 16:14

      Z toho článku vyplýva, že ochotný bojovať sú ľudia vo vašom názorovom prúde.

    • Germanicus  - dňa 13. 04. 2022 o 17:27

      Problém bude mať skôr s tým ako ich vyzbrojiť. Sklady prázdne a rozpredané, stíhačky nefunkčné alebo zastaralé, tanky „prodelali několik sovětskych ofenziv“, veľa klávesnicových bojovníkov a požičaná protivzdušná obrana. Vyhliadky, že sa vrátia živí sú limitne blížiace sa k nule.

    • Marek  - dňa 13. 04. 2022 o 17:49

      A sme v konzervatívno-kresťanskom denníku, nespomínam si, žeby bola niekde spravená výnimka s prikázania – Nezabiješ. Odporúčam každému kto trocha zaváha v myslení, si zase prečítať – Kázanie na hore.

    • halo  - dňa 13. 04. 2022 o 19:35

      No praveze podla prieskumu to vyzera, ze su ovela menej zfanatizovani ako vyrazne zapadne orientovani obyvatelia…, co vidiet aj na nasich agresivnych mediach…

    • Miroslav  - dňa 14. 04. 2022 o 06:56

      Ale čo, tak zasa majú za „vlasť“ ochotne padnúť najmä „rusofili“, či ako nás to prezývate. Ved nech zdvihne zadok aj Veľký (sleepy) Biely Otec z Washingtonu a pošle krvácať „bledé“/čierne tváre za našich “ Indiánov‘, pusté prérie bez bizónov a jeho geopolitické záujmy.

  13. Palo Satko  - dňa 13. 04. 2022 o 15:29

    Presne tak! My dedkovci, čo sme boli na vojenčine v Československej ludovej armade by sme išli bojovat. A bola tam aj otazka, proti komu?

    • volk  - dňa 10. 05. 2022 o 17:58

      Palo Satko, raz darmo si génius!:-))) Veru, tú Tvoju správnu otázku si nepoložili ani „prieskumníci“, ani priatelia diskutujúci nad nami a pritom je rozhodujúca! Mám pocit, že keby sa nepriateľ našej vlasti správne určil, výsledok prieskumu by bol diametrálne odlišný!!

Diskusie sú otvorené len predplatiteľom.
Predplaťte si nás tu  alebo sa prihláste.