29 komentárov

  1. MartinT  - dňa 01. 12. 2021 o 13:12

    @Andrej: Zaujimavy postreh. Myslim si, ze ak aj raz tu Covid pandemiu vyriesime, tak ostane este ta druha pandemia – problem socialnych sieti, problem autority a dovery, problem informacii. Lebo antivaxer nazory tu boli davno, rozdiel medzi minulostou a terajskom je – mame nove „masove media“ socialne siete.

  2. Andrej  - dňa 29. 11. 2021 o 23:41

    Zaujímavé, že takáto búrlivá diskusia o povinnej vakcinácii vznikla až teraz. Pán Čop, koľko článkov ste napísali priti ostatným vakcináciam, ktoré sú roky u nás povinné? Iste – je fakt, že tieto vakcíny zriedkavo spôsobujú zdravotné komplikácie, aj úmrtia. Na zachraňujú tisícnásobne viac životov. Ochrana života by pre katolíka mala byť povinnosť. Ako sa vo svedomí vysporiada katolík, ktorý sa nezaočkoval, obsadil miesto v nemocnici a preto nemohli operovať iného chorého?

  3. František  - dňa 29. 11. 2021 o 11:31

    Len malé upresnenie: podľa učenia Cirkvi – pokiaľ viem – najvyššou normou, podľa ktorej sa má katolík riadiť, je Desatoro, a nie svedomie. (alebo si len nerozumieme v pojmoch inštancia-norma?)

    Svedomie je najlbližšou normou mravnosti, Desatoro najvyššou.

    V princípe – každý bude súdený na základe svedomia, ale každý je zodpovedný za formáciu svojho svedomia (podľa Desatora).

    A kiežby „hlasnejšie“ zaznela tá poznámka o rešpektovaní svedomia aj v takých prípadoch, ako sú potraty…

  4. Ernest Géze  - dňa 29. 11. 2021 o 10:45

    Čo je nemorálne na využití biologického materiálu mŕtvych ľudí, či už narodených alebo nenarodených na testovanie vakcín? Je morálne nabádať ľudí proti očkovaniu, ak existuje vysoké riziko úmrtia alebo ťažkých následkov? Na Slovensku už doteraz zomrelo 14 342 ľudí nezaočkovaných ľudí na koronavírus.

  5. Samuel Mikláš  - dňa 27. 11. 2021 o 22:59

    @Peter Sabol
    Myslim, ze ide o toto /zátvorky ako v matematike/:
    1) spravidla (vakcinácia nie je morálnou povinnosťou, a preto musí byť dobrovoľná) = vakcinácia zväčša býva dobrovoľná /ak nie je morálnou povinnosťou/
    VS
    2) (vakcinácia nie je, spravidla, morálnou povinnosťou), a preto musí byť dobrovoľná = vakcinácia musí byť /vždy/ dobrovoľná, nakoľko spravidla nie je morálnou povinnosťou

    otázka morálnej povinnosti je sama osebe tiež zaujímavá-môže byť zlo/spolupráca so zlom/ povinnosťou?

    • MartinT  - dňa 29. 11. 2021 o 13:32

      Akceptujem aj hlbokú diskusiu o morálke. Ak je na ňu čas a priestor.

      Len by som si dal rád poradiť, ako sa v tomto momente zachovať“
      – aby som sa dostal raz do neba
      – a zaroveň prežil túto pandémiu

      Nemám sa dať očkovať kvôli HEK 293 ? Ak správne chápem, HEK 293 sa používa skoro vo všetkých vakcínach (povinných pre deti a pod.)
      A pravdepodobne aj v množste bežných liekoch, potravinárstve, kozmetike…

      Mám radiť všetkým, čo sa chcú dostať do neba, aby sa neočkovali?
      A ak ma všetci počúvnu?

    • Samuel Mikláš  - dňa 03. 12. 2021 o 19:06

      Cestu do neba vam ukaze cirkev, Biblia, svedomie.
      Ak chcete prezit, chrante sa.
      Ak su tie dve veci v rozpore, napovie vam spravne formovane svedomie, pripadne Biblia (Ak by som cely svet ziskal…)

      Preco teraz?
      To je odpoved aj na Andrejov postreh.
      Mnoho ludi doteraz moralnost vakcin neriesilo.
      Aj preto je dobre, ze tato diskusia vznikla.

      Ak ma vsetci pocuvnu? No co take by sa stalo? Konecne by sa zacali vyrabat moralne nezavadne vakciny.

  6. MartinT  - dňa 27. 11. 2021 o 19:19

    Dobrý večer, snažím sa pochopiť prečo sú vakcíny nemorálne , kvôli bunkovej línii HEK 293?

  7. Peter Sabol  - dňa 27. 11. 2021 o 12:25

    @ Samuel Mikuláš
    Nerozumiem. Môžete to vysvetliť? Z logiky veci vyplýva to, čo som písal, teda:

    „pápež ale aj viacerí biskupi vyjadrili, že podľa ich názoru existuje morálna povinnosť (moral obligation) dať sa v súčasnej situácii zaočkovať vakcínou proti covidu. A teda v tomto prípade neplatí horeuvedený výrok, že očkovanie musí byť dobrovoľné (ten platí len “as a rule,“ teda „spravidla“, inými slovami ak neexistuje spomínaná morálna povinnosť).“

  8. Fredy  - dňa 27. 11. 2021 o 01:34

    Správne tomu rozumiem, že povinné očkovanie vo Vatikáne je v rozpore s kresťanským učením? Skôr verím Vatikánu ako nejakému fundamentalistovi zo Štandardu

  9. Markus  - dňa 26. 11. 2021 o 20:06

    Tony, úlohou novinárov, redaktorov, spisovateľov atď., nie je prinášať riešenia na konkrétne problémy. Od toho sú tu iní. Úplne stačí, ak nám, plebsu tému predostrú a podrobnejšie sa jej povenujú, rozpitvajú ju, ponúknu nám širší pohľad, „virtuálne“ nás do problematiky vtiahnu a tak nás „prinútia“ nad napísaným zamyslieť sa, porozmýšľať, môžme tak korigovať svoje názory. V niečom máte pravdu. Keby napr. Pasternak nebol napísal Doktora Živaga, Božena Němcová Babičku, nič by sa nebolo stalo…

  10. Tony  - dňa 26. 11. 2021 o 18:54

    Pekne zhrnutie s nulovym vysledkom. Keby to nebolo nspisane, nic by sa nestalo.

  11. Germanicus  - dňa 26. 11. 2021 o 17:49

    Autor mi píše z duše. Vrelá vďaka.

  12. marian.i.fabian  - dňa 26. 11. 2021 o 17:05

    Nuž, človek má právo na odmietnutie očkovania ak sa to nezhoduje s jeho svedomím. Samozrejme, za tým odmietnutím môže stáť aj úplný nezmysel. ALE: zásadnou povinnosťou kresťana je povinnosť starostlivosti o blížneho. Ak niekto odmieta očkovanie z pohľadu starostlivosti o seba, nech si ho odmietne. ALE: podľa mňa nemá právo odmietnuť z ohľadu na blížneho aby on neohrozil blížneho prenosom choroby, alebo tým, že ochorením znemožnení starostlivosť o blížneho.
    Blížni vymizli.

  13. Marina  - dňa 26. 11. 2021 o 15:41

    Zrozumiteľné a pochopiteľné. Vďaka.

  14. Samuel Mikláš  - dňa 26. 11. 2021 o 15:38

    @Peter Sabol

    Podmienka „spravidla nie je moralnou povinnostou“ je platna aj v pripade ak „tentoraz je moralnou povinnostou“, cize „musi byt dobrovolne“ nadalej plati, bez ohladu na to, ci tento raz je, alebo nie je moralnou povinnostou.

  15. Markus  - dňa 26. 11. 2021 o 14:58

    Článok ma logiku, je napísaný s maximálnym citom, s cieľom neuraziť nikoho, naopak primäť k zamysleniu, povedal by som, že autor svojimi článkami dosahuje úroveň umenia, ak to možno o tejto forme písania povedať. Úprimná vďaka, pane.

    „I believe the target of anything in life shoul be to do it so well, that it becomes an art“

  16. Milos  - dňa 26. 11. 2021 o 14:54

    Zúfalý článok ako z Hlavných správ. Postoj má Daniša, vy Čopa.

  17. Helena Marková  - dňa 26. 11. 2021 o 14:28

    Veľmi dobré.

  18. Akcia  - dňa 26. 11. 2021 o 14:21

    !

  19. palof  - dňa 26. 11. 2021 o 14:04

    Perfektné zhrnutie. Potlesk autorovi.

  20. Vi  - dňa 26. 11. 2021 o 13:40

    Konečne to niekto napísal!
    Je smutné, že sa Cirkev nevie zastať svojich, ba práve naopak… 🙁

  21. Evka  - dňa 26. 11. 2021 o 13:20

    ďakujem za vecné a racionálne myšlienky

  22. Peter Sabol  - dňa 26. 11. 2021 o 13:19

    Nedávno sa však pápež ale aj viacerí biskupi vyjadrili, že podľa ich názoru existuje morálna povinnosť (moral obligation) dať sa v súčasnej situácii zaočkovať vakcínou proti covidu. A teda v tomto prípade neplatí horeuvedený výrok, že očkovanie musí byť dobrovoľné (ten platí len “as a rule,“ teda „spravidla“, inými slovami ak neexistuje spomínaná morálna povinnosť).

  23. herby  - dňa 26. 11. 2021 o 13:10

    O tej výzve som nevedel.

    Mala by sa znovu oprášiť.

  24. Martina  - dňa 26. 11. 2021 o 12:57

    Vynikajúci článok, pán Čop, ako vždy. Ďakujem!

  25. Jony  - dňa 26. 11. 2021 o 11:40

    Test reality na v K-tlači stále populárnu tému „pandémia „neočkovaných“

    Mŕtvi v ČR s podanou vírusovou mRNA a bez nej včera:
    25 bez : 23 s mRNA

    Pomer samozrejme nezohľadňuje počet obetí „očkovania“, ktorý je neznámy, ani skutočnosť, že sme ešte stále len uprostred jesene, ani včasnú liečbu, ktorú obete, jedno či vax alebo nevax, dostali, alebo nedostali.

    K tomuto výsledku bolo treba opichať 6,6 milióna Čechov 14-timi miliónmi dávok vírusovej mRNA… Ako mi dnes prišlo v SMSke od z našich dan

  26. Anna  - dňa 26. 11. 2021 o 11:23

    Súhlasím s vami. Mali by si ho prečítať všetci veriaci.
    Pán Čop, píšete veľmi dobré články.

  27. Pavol Kmec  - dňa 26. 11. 2021 o 08:59

    Mimoriadne vecný a konštruktívny komentár.
    Bodaj by si ho s otvorenou mysľou a srdcom prečítalo čo najviac čitateľov.

Diskusie sú otvorené len predplatiteľom.
Predplaťte si nás tu  alebo sa prihláste.